
De positieve flow van Basic-Fit
Van traditioneel incassotraject naar datagedreven succesformule
Basic-Fit
Basic-Fit is met zo’n 1.500 clubs, waarvan meer dan 400 in Nederland en België, de grootste fitnessketen van Europa. Door de scherpe tarieven en lage drempel om lid te worden, trekt de sportschoolformule een brede doelgroep aan. En met zoveel leden betekent dat ook een flinke stroom aan contributiebetalingen én betalingsachterstanden.
Cannock verzorgt al sinds 2012 een deel van het debiteurenbeheer van Basic-Fit. Hierbij ligt de focus vooral op ledenbehoud door zoveel mogelijk met leden in contact te blijven. En als iemand te laat is met het betalen van de lidmaatschapskosten, dan bellen we hem of haar persoonlijk op uit naam van Basic-Fit om een betaalafspraak te maken.
De uitdaging: gerechtskosten vermijden en klanten behouden
Tot voor kort was de standaardprocedure om bij een onsuccesvol incassotraject na een half jaar een gerechtsdeurwaarder in te schakelen. Deze juridische route brengt altijd hoge kosten met zich mee, voor zowel Basic-Fit als de leden. Daarom was er behoefte aan een klantvriendelijke, effectieve én kostenefficiënte aanpak die tegelijk de relatie met de leden goed houdt.
De oplossing: een gecombineerde aanpak met EDR Herincasso
Onze oplossing was om het gerechtelijke incassotraject in te ruilen voor de herincassodienstverlening van Cannock Group’s eigen kredietinformatiebureau EDR. Door slim gebruik te maken van het kredietbureau, gericht deskresearch en onze expertise lukt het vaak om weer in contact te komen met leden die van de radar zijn verdwenen.
Zodra dat lukt, maken we in alle rust en met respect een nieuw betaalplan – afgestemd op wat iemand op dat moment écht kan missen. Zo kan Basic-Fit de kosten van een gerechtelijke procedure vermijden én voorkomen dat mensen nog verder in de schulden raken.
Daarnaast blijven we onze workflow bij Basic-Fit ook in de ‘gewone’ incassofase verbeteren, door continu de resultaten van acties te meten en daarvan te leren. Werkt bellen beter op dinsdagavond dan op maandagmiddag? Welke tone of voice levert het meeste resultaat op? Ook kijken we naar manieren waarop we het betaalgemak nog verder kunnen vergroten, zoals QR-codes in brieven en links in interactieve sms’jes die direct naar onze betaalpagina of de Mijn Basic-Fit pagina leiden.
Resultaat
- 10% hogere incassoscore
- In vergelijking met de oude aanpak en gemeten over de hele keten.
- Lagere kosten
- Voor Basic-Fit én voor leden, dankzij vermijden van dure gerechtelijke procedures.
- Sociaal verantwoord incasseren
- Door de beperkte incassokosten wordt verdere schuldenstapeling voorkomen.
- Behouden klantrelaties
- Leden betalen hun achterstand zonder dat ze definitief afhaken bij Basic-Fit.
Benieuwd naar wat Cannock voor jou kan betekenen?
We komen graag met je in gesprek
