Istock 2177425140

HMC pakt no-shows succesvol aan

Van 7% naar 3% no-shows

Niet komen kost wél geld (en zorgcapaciteit)

Haaglanden Medisch Centrum in Den Haag zag te veel patiënten niet op hun afspraak verschijnen. Maar ook wie niet komt opdagen, kost het ziekenhuis tijd en geld. Voor iedere afspraak staat personeel klaar, zijn ruimtes gereserveerd en ligt het proces stil. En die tijd had óók besteed kunnen worden aan andere patiënten.

 

Door gericht in te grijpen, wist HMC het aantal no-shows terug te brengen van 7 naar 3 procent.

“Als patiënten niet komen opdagen betekent dit dus een direct verlies voor ziekenhuizen.”

Wilfred Augusson Financieel Manager bij HMC

De uitdaging: veel facturen met kleine bedragen

No-show facturatie bleek eerder lastig uitvoerbaar. “No-show factureren is een arbeidsintensieve activiteit waar we niet op zijn ingericht,” vertelt Wilfred. Sommige afdelingen hadden het al geprobeerd, maar met weinig resultaat: het aantal succesvol geïnde facturen bleef beperkt, terwijl de tijdsinvestering hoog was. Toch wilde HMC onderzoeken of het op grotere schaal wél haalbaar was.

 

Omdat het zou gaan om een flinke toename van facturen met relatief kleine bedragen, zocht HMC een partij die dat efficiënt kon afhandelen. In samenwerking met Cannock werd een werkwijze ontwikkeld die patiënten recht doet én het ziekenhuis ontzorgt. Daarbij is extra aandacht besteed aan het voorkomen van onterechte facturen.

Het resultaat: van 7% naar 3% no-show én verbeterde ervaring patiënt

Door de samenwerking met Cannock heeft HMC het aantal no-shows effectief teruggebracht van 7% naar 3%. Patiënten worden nu tijdig en correct benaderd, en het risico op onterechte facturen is geminimaliseerd. Dit heeft geleid tot een efficiënter proces en een verbeterde ervaring voor zowel patiënten als het ziekenhuis.

Benieuwd naar wat Cannock voor jou kan betekenen?

We komen graag met je in gesprek

Vrouw met paarse telefoon in hand

Waarmee kunnen we je helpen?

Geen resultaten gevonden.