Istock 1491241458

Poort6 richt huurincasso anders in

Van oplopende achterstanden naar snelle signalering en minder stress voor huurders

Veel inzet, weinig grip — dat moest anders

Bij woningcorporatie Poort6 in Gorinchem werkten verschillende collega’s aan huurincasso. Maar de verantwoordelijkheid lag nergens écht. Daardoor bleven huurachterstanden te lang liggen en werden dossiers pas laat overgedragen aan Cannock.

 

“Als team moesten we constateren dat het niet goed ging,” vertelt Joost Dekker, consulent huurincasso bij Poort6. “We liepen achter de feiten aan en zagen de achterstanden oplopen.”

 

Tijd om het anders te doen.

"Het proces is weer van ons geworden. We wachten niet meer af, maar ondernemen zelf actie."

Joost Dekker Consulent Huurincasso bij Poort6

Niet harder werken, maar slimmer

Samen met Cannock werd het huurincassoproces doorgelicht. Niet om taken erbij te geven, maar juist om overzicht te creëren en eigenaarschap terug te brengen in het team. “We werkten allemaal vanuit onze eigen verantwoordelijkheid, maar misten de regie over het geheel. Iedereen deed zijn best, maar er zat geen lijn in.”

 

Het overzicht ontbrak — en daarmee ook de grip. Signalen kwamen versnipperd binnen, opvolging was vaak te laat, en Excel-lijsten zwierven rond. De oplopende achterstanden maakten de noodzaak tot verandering voelbaar.

Eén systeem, meer controle

In de nieuwe werkwijze werkt iedereen vanuit hetzelfde systeem. Signalen zijn beter ingericht, opvolging wordt automatisch klaargezet en de verantwoordelijkheid ligt nu bij een vast team van drie medewerkers. De externe incassotool van Cannock ondersteunt het proces. “Alles ligt nu vast binnen de opgestelde systemen,” zegt Joost. “We hebben het overzicht terug en kunnen in duidelijke rapportages de resultaten volgen.”

 

Dat maakt bijsturen makkelijk én effectief. “Als achterstanden oplopen, kunnen we direct schakelen. Het geeft een goed gevoel om daar nu grip op te hebben.”

“Van een gestructureerd proces profiteren vooral de huurders.”

Joost Dekker Consulent Huurincasso bij Poort6

Blik op de toekomst: nog eerder signaleren

De volgende stap voor Poort6 is om huurproblemen nóg eerder te signaleren. “We willen intensiever samenwerken met maatschappelijke partners, zodat we eerder kunnen helpen en dossiers niet onnodig zwaar worden. We zitten nu al korter op de bal, maar er is nog winst te halen.”

 

Joost sluit af met een tip voor andere corporaties: “Kijk kritisch naar je incassoproces. Heb je écht controle over alle onderdelen? Met de kennis die ik nu heb, denk ik dat het bij veel organisaties beter kan.”

Benieuwd naar wat Cannock voor jou kan betekenen?

We komen graag met je in gesprek

Vrouw met paarse telefoon in hand

Waarmee kunnen we je helpen?

Geen resultaten gevonden.