Wat verandert er allemaal met de nieuwe Wki wetgeving?

Met het in werking treden van de Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) op 1 maart 2024 is er duidelijkheid gekomen over de status van incassobureaus in het licht van de Algemene verordening gegevensbescherming (Avg).
Incassokantoren worden door opdrachtgevers vaak gezien als verwerker, maar met de invoering van de Wki is er duidelijkheid gekomen over hun rol als verwerkingsverantwoordelijke.
“Dat betekent meer verantwoordelijkheden én meer kansen”, aldus Eef van Riet, directeur van Cannock. “En het maakt het leven van opdrachtgevers aanzienlijk gemakkelijker.” Ook debiteuren gaan er volgens Van Riet op vooruit.
Vanaf april 2024 is de nieuwe Wet kwaliteit incassodienstverlening (Wki) van kracht. Daarmee worden aan alle private partijen die aan buitenrechtelijke incasso doen voor het eerst wettelijke eisen gesteld. Voor de professionele partijen in de incassobranche verandert er niet veel, verwachten Eef van Riet (CCO Cannock-EDR Holding) en Maarten Pieter Remmen (algemeen directeur EDR Credit Services).
Bedrijven en organisaties die zelf hun incasso uitvoeren en daarbij incassokosten aanzeggen en opleggen, zullen echter een flinke slag moeten maken om problemen te voorkomen.
Zelf kiezen welke werkzaamheden je uitbesteedt
Met de Wki komt er een verplicht register voor alle private partijen die zich op enige wijze met incasso gericht op consumenten en aan consumenten gelijkgestelden bezighouden. Daarmee komt een einde aan het incasso-ondernemen als vrij beroep.
Ook worden álle schuldeisende partijen gebonden aan de herziene Wet incassokosten (Wik) die vanaf oktober van kracht is. Zij moeten bij opstapelende vorderingen ten aanzien van consumenten een lagere kostenopslag gaan rekenen dan voorheen.
De nieuwe staffel is per 1 april a.s. van kracht met een overbruggingsperiode van 6 maanden en wie ermee de fout in gaat, kan door het ministerie van Justitie en Veiligheid worden aangepakt en wacht hoge boetes.
Realistischer beeld van sector dankzij regulering
“Wij zijn blij met de nieuwe regels”, zegt Maarten Pieter Remmen. Volgens hem ontstaat met de Wki eindelijk een gelijk speelveld.
“Sinds jaar en dag hebben we voor gespecialiseerde incassopartijen in Nederland de branchevereniging NVI, de Nederlandse Vereniging van gecertificeerde Incasso-ondernemingen. Die hanteert ook een keurmerk waar alle leden aan moeten voldoen. De meeste regels die nu van kracht worden, zijn onder de NVI-leden, waaronder wijzelf, al jarenlang staande praktijk. Dat zijn echter maar zo’n 25 van de 700 ondernemingen die een KvK-registratie hebben waarbij de term incasso in de omschrijving wordt genoemd. De NVI pleit er dan ook al jaren voor dat er regulering voor alle partijen komt in plaats van alleen vrijwillige zelfregulering door een paar partijen.”
Volgens Remmen heeft het ongereguleerde deel de hele incassobranche - ook de welwillende sectorgenoten - een slechte naam gegeven door het voeren van perverse verdienmodellen. Daarbij werden onder meer bij debiteuren hoge extra kosten in rekening gebracht onder het mom van administratiekosten.
Verruimde communicatiemogelijkheden
Mogelijk nog belangrijker voor zowel incassobureaus als hun opdrachtgevers is dat gespecialiseerde incasso-ondernemingen vanuit hun rol als verwerkingsverantwoordelijke persoonsgegevens kunnen hergebruiken mits incassobureaus hier op de juiste manier over informeren.
Van Riet: “Dit is heel belangrijk omdat we hierdoor bijvoorbeeld een eerder verkregen telefoonnummer kunnen gebruiken om een vordering snel en met lage kosten voor de consument te kunnen incasseren. Dat verruimt vooral de communicatiemogelijkheden van incassokantoren zoals het onze, met veel verschillende, grote klanten. Wij zijn een van de grootste partijen in Nederland, wat betekent dat wij beschikken over een van de grootste verzamelingen van contactdata in de markt.”
Ook bij die nieuwe mogelijkheden komen voor Cannock nieuwe verantwoordelijkheden kijken. Daarop is het bedrijf goed voorbereid. “We zijn verplicht om consumenten ervan op de hoogte te stellen dat hun gegevens bij non-betaling kunnen worden hergebruikt”, aldus Van Riet. “Ook zijn zowel wij als onze opdrachtgevers verplicht om dit op te nemen in de privacy statements op onze websites en hun websites. Wij moeten de einddebiteuren ook in al onze communicatie met hen verwijzen naar die privacy statements.”
De nieuwe Wki moet aan deze praktijken paal en perk stellen. Remmen hoopt dat de regulering en een goede naleving zorgen voor een realistischer, positiever beeld van incasso-ondernemingen. “Er is een negatief beeld van onze branche omdat wij hoofdzakelijk worden geassocieerd met schulden. Maar we spelen juist een belangrijke rol bij het voorkómen van problematische schulden doordat we mensen helpen om aan vorderingen te voldoen”, aldus Remmen.
Meer vraag naar incassodienstverlening verwacht met nieuwe Wki
“Zelf voor incassobureautje spelen is er eigenlijk niet meer bij met deze nieuwe wetgeving”, vat Van Riet samen. Justis, de screeningsdienst van het ministerie van Justitie en Veiligheid, gaat vanaf april toezien op de naleving van de nieuwe regels en bij overtreding kunnen de gevolgen niet misselijk zijn. Van Riet: “Die variëren van het niet meer mogen uitvoeren van incasso-activiteiten tot gepeperde handhavingsboetes.”
Van Riet en Remmen verwachten met de Wki dan ook een hogere vraag naar incassodienstverlening vanuit (bijvoorbeeld) mkb-ondernemingen die meer gaan uitbesteden in plaats van zelf doen. “Zij bewijzen zichzelf en hun debiteuren daarmee echt een dienst”, stelt Remmen. “Het uitblijven van betalingen bij consumenten heeft een breed scala aan oorzaken: ontslag, gezondheidsproblemen, een echtscheiding, noem maar op. Het goede aan het gespecialiseerde deel van onze branche is dat we getraind zijn om dit te herkennen en mensen te helpen om zo goed als kan hun rekeningen te betalen.”
Meer weten over onze oplossingen voor creditmanagement en invordering?
neem contact opHeb je een bericht ontvangen?
Een openstaande rekening is nooit leuk. Gelukkig heb je verschillende opties om dit te regelen.