Skip to the content

De Nederlandse sportbranche heeft het zwaar te verduren gehad gedurende de coronacrisis. Halverwege maart 2020 werd een groot deel van de sportsector geheel stilgelegd en werd aan mensen gevraagd om zoveel mogelijk thuis te blijven.

Een periode vol onzekerheid in de sportbranche

Bij sportverenigingen stopten de competities, trainingen werden stilgelegd en accommodaties en kantines gingen dicht. Ook sportscholen moesten hun deuren sluiten. Cannock is al jaren nauw betrokken bij de sportsector en ondersteunt en adviseert diverse organisaties die actief zijn in deze sector – zoals Basic-Fit, Personal Body Plan en Anytime Fitness.

Cannock heeft in deze periode van onzekerheid alle zeilen bijgezet om haar partners te ondersteunen op het gebied van Credit Management. De juiste doorvertaling maken van de wensen en behoeften van onze sportpartners naar het debiteurenbeheer was in deze tijd cruciaal. Naast de focus op cashflow is volop ingezet op goed contact met leden en ledenbehoud.

Leden blijven bedienen zonder open te zijn

De eerste lockdown overviel ons allemaal. De plotselinge sluiting zorgde voor veel onrust en onwetendheid. De komst van de tweede lockdown was extra gecompliceerd voor de sportbranche omdat deze halverwege de maand in ging. Hierdoor moesten maandelijkse processen opeens worden aangepast. Met name op het gebied van kortingen en compensaties was dit complex. Sportscholen streven vaak naar persoonlijke aandacht en communicatie. Maar hoe ga je dat inrichten in je credit management processen? En nog belangrijker, hoe kun je leden blijven bedienen zonder open te zijn?

Concrete communicatie met je ledenbestand is cruciaal

Een cruciaal onderdeel van Credit Management in tijden van onzekerheid is het verschaffen van heldere ledeninformatie. Sinds 2012 verzorgen wij het volledige debiteurenbeheer van de grootste fitnessketen van Nederland. Samen met deze partner zijn we erin geslaagd om de leden van de sportschool te voorzien van duidelijke informatie over hun abonnement en lidmaatschapskosten. We zijn direct gestart met het continue monitoren en evalueren van alle gebeurtenissen rondom ledenbeheer en klantcontact.

Door dagelijks contact met elkaar te onderhouden konden we snel schakelen en verbeteringen aanbrengen in de processen. Naast duidelijke informatievoorziening, bleek de bereikbaarheid van de sportscholen ook een essentieel onderdeel in het gehele proces. Als outsourcingspartner hebben wij de mogelijkheid om direct te kunnen opschalen in capaciteit als dat nodig is. Zo konden we de bereikbaarheid van onze opdrachtgever garanderen en, naast debiteurenbeheer, zelfs ondersteunen bij klantenservicetaken. Zodoende bleken we samen in staat om, ook in de piekmomenten leden te kunnen helpen bij al hun vragen over hun abonnement.

Ondanks de vele onzekerheden rondom de coronamaatregelen - en de gevolgen  hiervan voor het ledenbehoud, waren wij in staat om onze klanten de helpen. Als verlengstuk van de organisatie hebben we als partners samen hard gewerkt om alle sportschoolleden te bedienen. De plotselinge sluiting heeft ons geleerd dat het cruciaal is om continu te monitoren, te evalueren en bij te sturen.  Doe dit vooral samen met je partners. Door met elkaar korte communicatielijnen en een hoge contactfrequentie te onderhouden, worden mogelijke problemen vroegtijdig gesignaleerd en kunnen eventuele toekomstige complicaties op tijd vermeden worden. De sportbranche kijkt met enige optimisme weer uit naar betere tijden met de heropening van alle sportfaciliteiten.  

Wil je met ons in gesprek over onze aanpak?

Bel 088 - 11 68 100

Bel met onze specialist, Martijn van Grunsven, voor een geheel vrijblijvende kennismaking.