Privacy Statement Cannock
Wij zijn wij?
In dit Privacy Statement beschrijven wij hoe Cannock omgaat met persoonsgegevens. Wij respecteren je privacy en die van alle personen waarmee wij in contact staan of kunnen komen, dit noemen we ook wel betrokkenen. Het is belangrijk dat je begrijpt welke persoonsgegevens wij verwerken, met welk doel en wat je je rechten zijn.
Cannock is in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) voor haar minnelijke incasso dienstverlening de zogeheten Verwerkingsverantwoordelijke. Dit houdt in dat wij beslissen welke persoonsgegevens worden verwerkt, met welk doel dat gebeurt en op welke manier. Wij zijn ervoor verantwoordelijk dat je persoonsgegevens in overeenstemming met de AVG op een behoorlijke en zorgvuldige wijze worden verwerkt.
Voor onze publiekrechtelijke dienstverlening maar ook voor de facturatie en het debiteurenbeheer namens opdrachtgevers treedt Cannock op als Verwerker. Dit betekent dat onze opdrachtgevers in dat geval de Verwerkingsverantwoordelijke zijn en dat zij bepalen welke persoonsgegevens worden verwerkt, met welk doel en op welke manier.
Wat zijn persoonsgegevens?
Een betrokkene is een persoon waar de persoonsgegevens bij horen. Persoonsgegevens zijn alle gegevens die te herleiden zijn naar een persoon zoals bijvoorbeeld een naam, adres, geboortedatum, telefoonnummer, e-mailadres enzovoorts.
Het verwerken van persoonsgegevens is een breed begrip en omvat handelingen zoals het verzamelen, vastleggen, ordenen, bewaren, bijwerken, wijzigen, opvragen, raadplegen, gebruiken, doorzenden, verspreiden, beschikbaar stellen, samenbrengen, met elkaar in verband brengen, afschermen, uitwissen en vernietigen van gegevens.
Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Wij verwerken de persoonsgegevens die nodig zijn voor de behandeling van een (incasso)dossier, zoals:
- naam, geboortedatum, adres, telefoonnummer, e-mailadres;
- financiële gegevens zoals betalingsgedrag, kredietregistraties, schulden en inkomsten;
- gegevens die je zelf aan ons heeft verstrekt en relevant zijn voor je dossier;
- gegevens verkregen van derden zoals overheidsinstanties, kredietbureaus of andere publieke bronnen.
Cannock als Verwerkingsverantwoordelijke verwerkt geen bijzondere persoonsgegevens behalve als dit wettelijk is toegestaan of als dit noodzakelijk is voor het instellen, onderbouwen of uitoefenen van een rechtsvordering. Het kan soms wel helpen ons te laten weten of je in verband met persoonlijke omstandigheden je vordering niet af kunt betalen zodat wij je bijvoorbeeld extra tijd kunnen geven om hulp bij instanties te vragen of een passende betalingsregeling te bieden.
Daarnaast kunnen wij telefoongesprekken opnemen, dit doen wij voor kwaliteits- en trainingsdoeleinden van onze medewerkers om zo onze dienstverlening verder te optimaliseren. Bij bezoek aan onze website kunnen gegevens over je worden vastgelegd, zie ons cookiestatement voor meer informatie.
Van wie ontvangen wij gegevens?
Wij ontvangen gegevens voornamelijk van onze opdrachtgevers of rechtstreeks van u. Als een openstaande rekening niet tijdig is betaald kan onze opdrachtgever deze openstaande rekening ter incasso aan ons overdragen, wij ontvangen dan jouw gegevens voor dit doel. In het contact met jou kun je gegevens aan ons verstrekken die relevant zijn en verband houden met de ter incasso aan ons overgedragen vordering. Daarnaast kunnen wij gegevens ontvangen van instanties zoals de Kamer van Koophandel, rechtbanken, advocaten, gerechtsdeurwaarders, kredietregistratiebureaus en andere (openbare) bronnen in verband met de behandeling van je openstaande vordering.
Aan wie geven wij je gegevens door?
Je gegevens kunnen worden gedeeld met:
- Print- en maildiensten om met jou te communiceren bijvoorbeeld per brief of e-mail;
- Telecomproviders om met jou te communiceren;
- Betaaldienstverleners, ook wel Payment Service Providers (PSP’s) genoemd om betaalverkeer (zoals iDEAL) mogelijk te maken;
- Opdrachtgevers in het kader van het kader van dossierbehandeling;
- Advocaten en gerechtsdeurwaarders in verband met bemiddeling en/of gerechtelijke procedures;
- Kredietregistratiebureaus in verband met contactherstel en ter voorkoming van onbeheersbare schulden, ook wel overkreditering;
- Toezichthouders en overheidsinstanties als wij daar wettelijk toe verplicht zijn.
Doel en grondslagen
Persoonsgegevens mogen door onze opdrachtgevers aan ons verstrekt worden in verband met onze incasso dienstverlening. Bijvoorbeeld omdat er sprake is van een onbetaalde rekening of onbetaalde rekeningen. Onze opdrachtgever heeft dan een gerechtvaardigd belang om deze gegevens aan ons te verstrekken en Cannock heeft een gerechtvaardigd belang om haar incasso dienstverlening op een maatschappelijk verantwoorde manier uit te kunnen voeren en daarmee het belang van het terugdringen van betalingsachterstanden en het voorkomen van onbeheersbare schulden te dienen en dit op een correcte efficiënte wijze uit te voeren. Activiteiten die onder deze grondslag uitgevoerd kunnen worden zijn bijvoorbeeld:
- verificatie en verrijking van gegevens om contact te krijgen met onvindbare debiteuren (personen die een openstaande vordering hebben);
- het gebruik van kredietadviezen, bijvoorbeeld om passende regelingen te treffen;
- ontwikkeling of wijziging van IT-systemen (voor zover niet mogelijk met geanonimiseerde data);
- uitwisseling van gegevens met de in dit privacy statement genoemde partijen.
Wanneer wij optreden als Verwerker, gebeurt dit op basis van de instructies en rechtsgrondslag(en) van onze opdrachtgever(s) die over hun eigen privacy statements beschikken.
Hoe zorgen wij voor uw persoonsgegevens?
Wij leggen uitsluitend noodzakelijke persoonsgegevens vast en treffen passende technische en organisatorische maatregelen om deze te beveiligen tegen verlies of onrechtmatig gebruik. Ook met de eventueel door ons ingeschakelde (sub)verwerkers worden hierover afspraken gemaakt in de vorm van verwerkersovereenkomsten. (Sub)verwerkers zijn partijen die wij in kunnen schakelen om bepaalde activiteiten voor ons te verrichten, als dit zich voordoet worden hiermee contractuele afspraken gemaakt zodat deze voldoen aan onze strenge voorwaarden.
Onze medewerkers hebben een geheimhoudingsplicht en alleen geautoriseerd personeel heeft toegang tot je gegevens en dan nog uitsluitend voor zover noodzakelijk voor de uitoefening hun taken.
Je rechten
Je kunt bij ons een verzoek indienen tot inzage, rectificatie, beperking of verwijdering van uw persoonsgegevens. Ook kun je bezwaar maken tegen de verwerking of eerder verleende toestemming als daar sprake van is intrekken.
Neem hiervoor contact met ons op via:
E-mail: rechten@cannock.nl
Je ontvangt binnen één maand een reactie. Wij lichten altijd gemotiveerd toe wat er met je verzoek wordt gedaan.
Klachten?
Klachten over de verwerking van je persoonsgegevens kun je indienen via:
E-mail: klacht@cannock.nl
Binnen 5 werkdagen ontvang je een reactie. Je kunt ook contact opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.
Functionaris Gegevensbescherming
Cannock heeft een Functionaris Gegevensbescherming aangesteld. Voor vragen of opmerkingen:
E-mail: FG@cannock.nl
Wijzigingen
Wij behouden ons het recht voor om wijzigingen aan te brengen in dit privacy statement, bijvoorbeeld vanwege nieuwe diensten of gewijzigde wet- en regelgeving. Raadpleeg regelmatig onze website voor de meest actuele versie.
Cannock, Wilhelminakade 151, 3072 AP Rotterdam
Versie: Mei 2025